Cranberry tiramisu
Dessert, Kerst, Recepten

Cranberry tiramisu

Een van de kersttoetjes waar je mij ontzettend blij mee maakt is tiramisu. Dit blijft een geweldige klassieker, waar je nooit de mist mee in kunt gaan. Maar altijd dezelfde combinatie gaat op den duur vervelen, daarom probeer ik graag nieuwe combinaties uit. Zo probeerde ik onlangs deze gezonde cranberry tiramisu.

Door de suikervrije cranberry compote is dit een heerlijk, fris en fruitig toetje. Waar ik normaal gesproken vaak kies voor een basis van slagroom en mascarpone, koos ik voor deze gezonde tiramisu voor een basis van vetvrije Griekse Yoghurt. Dit zorgt voor een lekker romig geheel, maar bevat een stuk minder calorieën. Op deze manier kun je op een verantwoorde manier snoepen van een lekker toetje. Voor mij persoonlijk doet het ook niets af op de smaak. In tegendeel, de combinatie met cranberry zorgt juist voor een verfrissend en lekker geheel.

Hoewel ik voor dit recept heb gekozen voor een basis van lange vingers, kun je deze natuurlijk ook vervangen voor bijvoorbeeld speculaasjes. Daarmee krijg je weer een andere, maar heerlijke variatie op tiramisu. Ben jij dit jaar in charge voor het kersttoetje? Maak dan deze heerlijke gezonde cranberry tiramisu! Of bekijk een van de andere gezonde tiramisu recepten op Snoepgezond.


Cranberry tiramisu

Recipe by LindaCourse: DessertDifficulty: Makkelijk
Servings

4

servings
Prep time

30

minutes
Cooking time

40

minutes
Total timeminutes

Ingrediënten

  • 800 gram vetvrije Griekse Yoghurt

  • 4 blaadjes gelatine

  • zoetstof naar smaak

  • 3 espresso’s

  • 1 pak lange vingers

  • 1x recept voor cranberry compote

Werkwijze

  • Laat de gelatine blaadjes 10 minuten weken in koud water.
  • Voeg de blaadjes met een klein beetje water en een schep Griekse Yoghurt toe aan een pannetje en verwarm het kort op het vuur, totdat de gelatine is opgelost.
  • Voeg dit mengsel dan toe aan de rest van de Griekse Yoghurt en roer dit goed door elkaar. Voeg naar smaak zoetstof (suikervervanger) toe.
  • Zet drie espresso’s en laat dit afkoelen.
  • Pak een ovenschaal en begin met een laagje lange vingers op de bodem. Dip de lange vingers telkens in de espresso en leg in de ovenschaal.
  • Verdeel de helft van de Griekse Yoghurt over de lange vingers en strijk het mooi glad.
  • Schep de cranberry compote erop en strijk ook dit goed uit.
  • Herhaal met een laagje lange vingers gedipt in de espresso en eindig met de andere helft van de Griekse Yoghurt.
  • Dek de ovenschaal af en zet minimaal 2 uur in de koelkast om op te stijven.
  • Voor het serveren kun je nog wat cacaopoeder over de bovenkant strooien.

Misschien vind je dit ook leuk

Popular Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *